1940 Oldsmobile 90 Custom Cruiser Club Coupe

Start

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Januari 2021

Eftersom en husvagn har införskaffats så behövs en dragkrok. Efter att lite 50 x 50 x 5 kvadratrör svetsas samman & en avtagbar kula monterats så blev det

ett drag.

 

 

En Gm TH200-4R låda till höger på bordet blir kalas i bilen med sin 0,67:1 på overdriven. Med en utväxling i bakaxeln på 3,64:1 så blir det 2,43:1 på 4'an med denna lådan. Mumma för både ekonomi & komfort. Jag passade på att montera ett TCI lockup converter kit när ändå oljetråget var av inför filterbytet.

En Cheva 350 med tillhörande TH350 låda inhandlades & rensades på diverse skit för att senare återuppstå i en mera Oldsmobilevänlig skepnad.

Original rakåttan på väg ut.

Här behövs en seriös rengöring och tillverkning av motor och växellådsfästen. En styck 257 kubiktum rak8'a i mycket bra skick konverterad för 12 volt med Pertronix brytarlös tändning blir förmodligen till salu framöver komplett med växellåda, dvs. nyckelfärdig.

Motor & låda på plats. Blev för trångt med block huggers så original grenrör används i stället. En rejäl fläktspacer skruvades dit då V8'an är betydligt kortare än rak8'an & även en fläktkåpa tillverkades för att säkerställa god kylning.

Även min Highway Patrol siren får plats på sin ursprunglia plats.

Fick tag i en kardan med cc 1530mm längd som behöver kortas ned till cc 1475mm.

 

Kardanen färdig kapad i rätt längd.

Bak vid axeln fick det bli ett blandkors med GM 1310 kors i ena änden & äldre Olds/Pontiac i andra. Kollade vinklarna på knutkorsen i ride height & det såg ju bra ut. Eftersom det sitter en tvålänk upphängning av axeln (trailingarms) så varierar piniongvinkeln en del beroende på åkhöjd.

 Det fick bli en golvväljare till lådan av fabrikat Thojo med en hemkörd spak.

 

 

 

Del 7