1949 Oldsmobile Futuramic 76 Town Sedan

November 2019

 

Jag väntar på lite delar till luftfjädringen så det finns annat som måste fixas så länge.

Jag noterade att packboxen till piniongen läckte lite så en ny tätning beställdes från Fusick i Usa tillsammans med en dekal till luftrenaren.

Piniongtätning på plats och även luftrenardekalen. Oldsmobile fick en större sexa på 257 kubiktum för dom två årmodellerna 49 & 50 som var dom sista åren som sexan producerades.

257 kubiktum är förövrigt samma volym som Oldsmobiles rakåttor. Denna nya sexan kallades för Bix Six som även framhävs på gjutningen i form av stora bokstäver på toppen.

Luftfjädring fram på -39 till tidigt 50-tals bilar som har stötdämparen integrerad i övre bärarm fodrar andra lösningar än med en konvetionell framvagn.

Kolla in länken hur jag gjort på min 49'a Olds. Jag har exakt samma lösning på min -40 Olds & det funkar bra.

Länk

"There's more than one way to skin a cat" en ganska makaber fras som jänkarna säger när det finns många olika lösningar på ett problem.

Så här har jag gjort på tre 40-tals Oldsmobiles & det har funkat bra men naturligtvis går det att göra på många olika sätt.

 

Här kommer lite bilder från installationen av luftbälgar bak.

Den genomgående vänstergängade 3/4" bulten som går igenom länkarmarna upp & håller undre spiralfjäderfäste svarvas & gängas om till 1/2" högergänga på den översta änden.

Fästplattor till bälgarna tillverkas.

En Mutter med 1/2" gänga svetsas fast i centrum på plattan.

Den genomgående 3/4" bulten monteras underifrån & kapas av i jämnhöjd med bälgplattan.

En rördistans med samma höjd som 1/2" muttern svetsas i plattan.

Undre fästet monterat på undersidan av bälgen.

Övra bälgfästet tillverkat & provmonterat på bälgen.

Innifrån skuffen kapas ett hål & övre bälgfäste svetsas på plats i fjäderbrunnen uppifrån.

Bälgen skruvas fast i övre fästet & sedan dras den undre 3/4"bulten som numera är högergängad fast i undre bälgfästet .

 

Del 4