1947 Pontiac Streamliner

December 2018

Regbesiktningen i Växjö var odramatisk & gick smärtfritt.

 

Lineup i Rälla på Öland med bröder & systrar från Dukes.

Med Dukes Sweden på Öland.

 

Tyckte 47'an varvade duktigt i 90 Km/h & det visade sig att utväxlingen är 4.30:1. Hade kronhjul & piniong utväxling 3.63:1 liggande så

prylarna kördes i väg till bakaxelproffs i Lessebo för byte av lager & utväxling i diffklumpen.

Urtvättad banjo & nyrenoverad diff med betydligt behagligare utväxling.

Arselsänkning står på programmet så högre kardantunnel tillverkades & även material för en ev. ramnotch. Panhardstagfäste tillverkat.

Fästen för en parallell 4-länk tillverkas & bladfjädrarna plockas bort. Luftfjädring med bladfjädrar är värdelöst.

Bakaxeln punktsvetsas fast i ramen innan bladfjädrarna plockas bort för att bibehålla rätt läge på axeln. Nytillverkade 4-länk fästen.

4-länk färdig för inpassning i bilen.

Punktat på plats i axeln. Även Panhardstagets infästning på axeln.

Ramfästet på plats efter förstärkning & boxning av ramen.

Får såga lite i golvet för diverse frigångar men det är priset man får betala för att få till stuket. En brygga för övre bälgfästen, stötdämpare & tankupphängning fick tillverkas.

 

 

 

 

Ramen boxad & bryggan färdigsvetsad i ramen.

Kanske blir ett litet urtag i ramen med tiden. Får se när hjulen kommer dit hur mycket frigång jag har mellan däck & undersida bakskärm.

 

Jag fick bygga om bryggan en aning för att kunna mjölka ut dom sista viktiga centimetrarna....

Det gula kvadratröret som syns på fotot är dithäftat innan jag skar upp golvet bara för att säkerställa att inte karossen ändrar sig när bärande delar sågs bort.

 

 

 

Del 4