Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 9. September 2004 

Modernisering av drivlinan.

Tja modernisering är väl att ta i. Motorn är från -66, lådan från tidigt 70-tal & bakaxeln från -77. Men betydligt nyare än originalprylarna. Motorn, en 300 hp Corvette 327'a hade jag liggande sedan tidigare. Lådan, en Th 350 auto, blev över när herr Ljung från Linneryd beslutade sig för att köra 700 R4 & spara soppastålar när han rastar sin bigblock. Bakaxeln, en 10 bult 8,5'a posi, hämtades från en Caprice.

 

Den gamla "torque tube" axeln med sina dörrstängare stötdämpare & 4.10:1 utväxling får ge plats för modernare & kraftigare doningar. Efter mätning upptäckte jag att en Caprice axel har exakt samma bredd, 62 tum, mellan fälgarnas anläggnings ytor. De ni, alla 1939 - 1960 Buick freaks som vill köra med öppen kardan istället för den ålderstigna original lösningen. Eftersom jag har tänkt hänga upp Cheva axeln i bladfjädrar så fick jag kapa bort en del dökött som länkarms infästningar mm. Fjäderpaketen kommer från en Firebird -75'a. 10 bult axeln har en 2.56:1 utväxling med Limited slip. Något av en autobahn utväxling med andra ord. Kanske man kan åka ned till Tyskland och torka av någon Mersa eller Bmw snubbe.

 

Fjäderfästen & stötdämparfästen fick tillverkas. U-kramporna är långa för eventuella sänkblock i framtiden.

 

Även främre bladinfästningar fick tillverkas eftersom bilen har spiraler som original. Dessa infästningar är viktigt att man får på rätt ställe. Mätning & åter mätning är det som gäller. Infästningarna avgör var axeln hamnar i längdled. Hjulen på bilden ovan är visserligen lite för små men centreringen i skärmöppningen verkar bra.

 

Här ovan syns bakre bladfjäderinfästningar. Ramen blir bredare längre bak så bladen hamnar innanför. Nya ramprofiler fick svetsas dit för att förstärka infästningarna.

 

Alla hyvelbänkars moder har fått lämna boet. Bara en blöt fläck återstår. Skämt åsido, Rakåttan har gjort sitt och får lämna plats åt nya krafter. I motorrummet behövs en seriös avfettning och målning. 

 

Inpassning av motor & låda. 327'an ser ynkligt liten ut i motorrummet, men ändå blir det rätt trångt vid styrsnäckan. Headers blir trångt om man inte kör med "fender wall headers" ut genom innerskärmarna. Även huvudbromscylindern sitter lite taskigt till men går fri. Funderar på att flytta huvudcylindern upp på torpeden & köra med hängande pedaler i stället.

 

Detaljbild av nya främre motorfästet. Motorrummet har fått en välbehövlig uppsnyggning. Ursäkta kabelhärvorna på bilden, dom ska rättas till!

 

Efter en del frigångs bekymmer beslöt jag mig för att pensionera huvudbromscylindern och istället montera en modernare 2 krets cylinder med servo. Huvudcylindern med tillhörande pedalställ och bromskontakt donerades från en 83'a Cadillac. Som bilden över visar blir det tight vid styrsnäckan men det funkar. Original rattkryckan är kopplad till 350 lådan, och efter en del svordomar funkar det bra med spärrsegment och hela baletten. Hela poängen med uppdateringen av drivlinan är att det ska se original ut både inne och utvändigt med huven stängd. Jag ska kunna åka på en veteranbilsträff utan behöva riskera att lynchas.

Ombyggnad & renovering av bromsar har jag sysslat med senaste veckan. Eftersom jag uppgraderat till 2 krets så blev det en del rördragning. Även bakaxel upphängningen med stötdämpare har slutförts. Fjäderfästena är inte svetsade än på bakaxeln eftersom jag inte kan ställa in piniong vinkeln förrän motor & låda mm. är på plats.

 

      Nya bromsdetaljer på bakaxeln.                      Passade även på att byta filter i lådan.

 

 

Del 10