Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 8. April-Juli 2004

Montering av innertak & diverse.

Innertaket har sett sina bästa dagar så ett nytt införskaffades från Us Car Parts. 5 veckors leveranstid sa dom, men i verkliga livet tog det 11 veckor.

 

Här ovan syns gänget ta en välbehövlig dryckespaus i vårsolen. Från vänster har vi Jonas, Jens, undertecknad & Dennis.  Ny windlacer införskaffades för 140 spänn metern. Av den gamla återstod endast fragment. Det visade sig vara det mest tidsödande arbetet att montera "lacern". Original så sitter den i en skena från tröskeln upp till brädan med någon sorts ståltråd insydd inuti. Någon sådan fans förstås inte på den nyinköpta så vi fick improvisera oss fram. Slutresultatet blev ändå lyckat.

 

Här håller Mr. Ljung på att montera Windlacern runt passagerar dörren. Innertaket hänger som ett slakt organ i nacken på nyss nämnde person.

 

Häftpistol & hammare är det som gäller när taket ska på plats. Är det liemannen själv på bilden till vänster?

 

Så här blev slutresultatet. En viss skillnad om jag får säga det själv....

 

Nu över till något helt annat.

Efter oljebyte har oljan snabbt blivit svart som en Ugandainvånare så jag bestämde mig för att kolla upp orsaken. Eftersom maskinen går bra så har jag inte plockat med den i onödan men nu skruvade jag av sumpen för att slänga ett öga på innehållet. Ett litet pittoreskt inslag i garagetillvaron var att lamell & tryckplatta såg tämligen nytt ut! Annars var det en hel del avlagringar i sumpen & vevpartiet. Silen i pickupen till pumpen var fullskiten med dynga. Men som tur var så fann jag inga metall partiklar, bara gammal oljeavlagring.

 

   Kopplingen ovan verkar relativt ny.                       Gammal skit i vevpartiet.

 

Jag passade även på att blåsa & rensa vipparmsbryggans oljekanaler samt alla utvändiga oljerör på blocket. Det fans en del skit där med. Oljetråget rensades & rengjordes efter konstens alla regler.

 

Även dom båda Strombergarna fick sig en genomkörare av tryckluften på in & utsidan. Men dom visade sig vara rätt så rena invändigt.

 

Första långresan gick till Wheels & Wing i Varberg. Efter det dystra konstaterandet att skutan va törstig som en bakfull elefant, så fodras andra lösningar. Även oljekonsumtionen låg på en hög nivå.  Jag funderar på en försiktig uppdatering av hela drivlinan. Eftersom jag har en 300hp 327'a liggande & en 350 auto på gång så behövs bara en bakaxel med rimlig utväxling. Original axeln har 4,10:1 så en stor del av soppatörsten beror på den.  Visst, det kan tyckas synd att bygga om en gammal originalbil men körbarhet & ekonomi måste komma först om man inte bedriver någon sorts museiverksamhet. Själv har jag den uppfattningen att bilen ska köras så mycket som möjligt. Jag planerar att bulta dit motor, växellåda & bakaxel upphängningar utan att röra originalfästena, för att möjliggöra en framtida återuppbyggnad. På så vis blir alla originalfreak lyckliga. Vem vet, i framtiden kanske jag får ett ryck & renoverar den gamla "Fireball dynaflash eight".

Del 9