Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 7. Februari 2004

Sänkning, avgassystem, mm.

 

Skutan var hög som en skyskrapa & jag behövde ta ner den på jorden. Efter tips så införskaffade jag ett par Vw Transporter bakfjädrar för det humana priset av 125 spänn styck. Jämför med originalfjädern till vänster ovan. Dessa är "bolt on" på åtminstone 1941-1960 Buick & ger en 3" sänkning i arslet för en billig slant. Men 3" är en hel del så jag svarvade till ett par distanser på 1" & stoppade under fjädern. Slutligen blev det en 2 1/2" sänkning. Vid festliga tillfällen kan jag demontera distanserna & släppa ned arslet. En simpel metod att justera åkhöjden. Fram har jag inte hittat någon genväg med surrogatfjädrar så jag nöjde mig med att fimpa ett varv på fjädrarna. Det gjorde 1 tum.  Genomslagsgummit på a-armen ligger rätt nära som det är & vidare kapning av fjädern är inte att tänka på, om man inte gillar att åka stumt. Droppade spindlar eller ännu hellre, luftbälgar är lösningen i framtiden.

 

Fjäderdistanser på 1" ovan. Till höger ses en 2 1/2" sänkning av bakvagnen. Sänker jag mer så får jag ett oestetiskt "arselhäng" i förhållande till framvagnen.

 

Här syns resultatet av min "lowering". Framfjädrarna måste sätta sig ett tag efter kapning innan den slutliga höjden visar sig. Jag kan nog fimpa lite höjd till i bakvagnen men jag går försiktigt fram.... Genomslag i fjädringen vid passage av mittlinje är inte kul.

 

Konvertering till dubbelblås!!!

 

Jag tänkte att jag skulle dra ut dubbla blås på bilen. Kolla bilden ovan till vänster. Som gjort för ett dubbelpipigt blås. Fimpa mellanröret enligt bild så har man 2 utgångar med 4 cylindrar i varje. Perfekt för både andning & sound. Originalljuddämparen modell "King size" ovan till höger. Jämför med en hederlig pilsnerburk..... Nu förstår jag varför man inte hörde när bilen var igång...

 

Nu är dubbelblåsen på plats. Det var lite trångt om saligheten för diverse styrarmar & annat junk men det löste sig. På högra bilden ryker det ur två pipor men det är inte oljerök utan automat choken. Jaa det fanns redan 1941.

 

Del 8