Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 3. December 2003

Rostlagning

 

När man börjar kapa bort angripen plåt så behöver man alltid ta mer än man tänkt sig. Detta var inget undantag från den regeln utan jag fick kapa lite mer än jag trodde.

 

Bilden till höger visar att även karosserifästet tagit stryk. Ett nytt fick bockas till. Tur att det finns resurser på jobbet för dessa typer av plåtarbeten. Ett litet förtydligande är på sin plats, givetvis görs alla hemmajobb på obetalda raster mm. för produktionen får ju absolut inte bli lidande. Hehe.

 

Även det underliggande karossfästet var halvtaskigt, så det fick bli ett nytt. Snart är det dags att greppa svetshandtaget och sy igen.

 

Här har den nya friska durkplåten kommit på plats. Rostskydds primer är lika bra att måla på direkt, för vi vill ju inte göra om jobbet om några år! Nu är det dags för högersidan som är bättre men inte bra.

 

Kolla bilden ovan till vänster! Förstärkningsplåten under durken är aldrig ytbehandlad. Ändå har den klarat sig. Klimatet är nog bättre i staterna än här. Över svetsskarvarna lade jag på karosserikitt. Till sist penslade jag hela golvet med "Bill Hirsch Miracle paint", en roststoppare som enligt dom flesta bedömare ska vara suverän. Jag kanske är lättlurad men man vill ju gärna tro alla så kallade "experter". Nåja tiden får utvisa om jag blev ännu ett offer för smart marknadsföring. Färgen finns hos Us car parts i Uddevalla för den nätta summan av 490 spänn per burk! 

 

Så slutligen var golvet fixat. Nu är rosten avklarad. Sedan är det bara resten kvar...

 

 

Del 4