Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 2. November 2003

Allmän utsortering

Jag började förstås  med att felsöka orsaken till den taskiga gången i motorn. Här är bildbeviset på vad jag fann.

5 stötstänger såg ut som spagetti. Och det var ju ingen crommoly kvalitet direkt heller. Snarare någon klen rörhistoria. Inte konstigt att det felade några cylindrar. Dom rörde sig som dom skulle men räckte inte till på längden. Nåväl, det är bara att bita i den sura tasken och skaffa nya eller bättre begagnade beroende på tillgång.

Här är maskinrummet med 248cu. "Fireball Dynaflash Eight" som knotan heter. Härligt namn på en motor eller hur? På min bruks Volvo heter motorn 5254 eller något liknande, hur kul är det? Dom dubbla Strombergarna är progressivt uppsatta och kan väl påverka soppaförbrukningen i positiv riktning förhoppningsvis. Byte av Olja, filter och stift står väl närmast på programmet och en ordentlig rengöring med efterföljande uppmålning av bojsänket.

 

Inredningen ser väl inte så jättekul ut men va då, bilen är 63 år gammal. Nu gäller det att hitta någon Sadelmakare som kan ta sig an det hela. Stans största råttbo fann jag under baksoffan Troligtvis några amerikanska brak råttor som sovit och skitit där, för dammsugaren fick verkligen jobba för att få bort all skit, och jag som inte är van vid att hantera en dylik apparat direkt. (Ja ja Karin jag ska fortsätta min förarutbildning) Nu är inredningen utlyft och rostinspektionen kan börja.

 

Durkplåten vid förarplatsen uppvisade en gammal amerikansk lagning i form av en hårdlödning. Annars var golvet helt och fint med bara lite ytrost. Bilen i övrigt är rostfri.

 

 Del 3