Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 16 Januari 2008

Avgaspipor, kapslar & Airride

Innan har jag kört med dubbla kromade 2 1/2" slutrör men det var något som fattades. Såg slätstruket ut. Nu sitter istället ett par kromade "Fish tail" pipor med Harley stuk där bak. Någon föreslog lejontassar men sådana har det gått inflation i tycker jag. Dessa köpte  jag på "E-gay" av en snubbe från New Mexico.

Jag har även monterat plåtfälgar med -55 Packard kapslar försedda med center bullets för att variera stuket.

Byte av Airride system

Efter att i två år kört med luftfjädring, visserligen ett enkelt system med möjlighet att  höja & sänka endast bak och fram så ska jag nu installera ett "värre" airride paket. 1/2" luftledningar och möjlighet att reglera varje bälg individuellt. Jag valde ett såkallat "Auto pilot" system vilket innebär ett digitalt styrsystem med sensorer i ventilblocken och i tanken. Ett sådant system blir mycket lättinstallerat när man slipper dra luftledningar fram till instrumentbrädan inne i bilen för att kunna läsa av lufttrycket i bälgarna. Här monterar man bara en liten digital display via en sladd som påminner om en vanlig nätverkskabel till datorn. I displayen visas lufttrycket i varje bälg och även trycket i tanken som är monterad i skuffen. "Åt helvete för modernt" kanske några tycker men displayen går att montera lite i skymundan så den inte stör interiören. Det lär väl reta en och annan genuin traditional hardcore rodder men det är smällar man får ta. Det gamla systemet var bra och helt funktionsdugligt men lite mer speed och funktioner är alltid kul. Som kuriosa kan nämnas att det gamla kittet hamnar i en -53'a Cadillac.

Övre fästplattor bak med 2" rördistanser.

Fastbultad uppe i fjäderbrunnen och i bakaxeln.

Airlifts nya Dominator bälgar med 20cm i slaglängd. Jag är tvungen att använda 90 graders luftnipplar fram av utrymmesskäl. Även fram kör jag med 2" rördistanser ovanpå bälgarna.

Frambälgarna monterade. Bulten i underkant på länkarmen sitter 6 cm från bälgen även om det på fotot ser oroväckande nära ut!

Här har anrättningen hittat in i skuffen. En 5 gallons tank och dubbla kompressorer ska väl få fart på eländet.  Notera ventilblocken och Ecu enheten eller styrdosan bakom tanken. Nackdelen är att ett redan dåligt skuff utrymme knappast blev större efter detta intrång. Men man får se det från den positiva sidan och ännu ryms här många flak öl...  Jag ska försöka ta lite fler bilder utomhus i helgen om vädret tillåter och ta ut skutan på en rejäl provkörning.

Ursäkta den halvtaskiga bilden men så här ungefär visas på displayen. På vänster sida ser man bälgtrycket i respektive frambälg, i mitten visas volten i batteriet och efter 20 sekunder tanktrycket i skuffen och till höger bälgtrycket bak. Dom två grupperna med fyra knappar i varje är för att manövrera varje bälg individuellt. Dom två översta knapparna i varje grupp är för fyllning medan dom två undre är för dumpning. Dom tre knapparna nederst till höger är till diverse inställningar som t.ex. "Ride height", tömma alla 4 bälgarna, fylla alla 4 bälgarna mm. Jag har inte lärt mig alla funktioner själv än.

Här ser man varför det är mycket viktigt att grada av fästplattorna och slipa en jämn fin radie runt hela kanten. När bilen ligger i botten så väller bälggummit över bälgens bottenplatta. Är det vasst här så har det snart ätit sig igenom och då gäller ingen garanti i världen om man vill reklamera sina sönderskurna luftbälgar.

Så här brukar jag göra när jag anser mig klar med installationen. Lyft upp bilen på 4 fälgar med däck eller något liknande så man kommer under för inspektion. Kör fjädringen igenom hela fjädringsrörelsen från toppen till botten och även sida-sida, bak-fram, och ligg under bilen med sladdlampan i högsta hugg och kolla frigångar runt alla 4 bälgarna. Ser det tight ut någonstans så bort med bälgen och kapa mera. Är man minsta tveksam så kapa mer. Det är ett skitjobb men det måste göras. Först efter att man har genomlidit denna slutkoll och belönat sig själv med en kall pilsner så är det dags för provkörning.

Klicka här för en liten Video demonstration av airride systemat.

Tyvärr kom vintern hit på långfredagen men bilen måste ju testköras oavsett vädrets makter. Dessa nya "Dominator" bälgar från Airlift är en mycket trevlig bekantskap. Innan behövde jag ca. 80-90 psi fram med dom gamla bälgarna för att uppnå Ride height. Nu ligger jag på ca. 55-60 psi fram och 30-40 bak. Vid 120 psi fram så dunkar övre bärarmar i topp mot ramen i en sk. "lockout" som det kallas på airride-nördarnas eget språk. Dvs. man har nått maxhöjd i fjädringsvägen. Bälgarna går också mycket mjukt och komfortabelt.

Den är rätt så halfotad på snö och jag fick backa ut på asfalten för att ta sats så jag kom in i garaget igen.

Nya Firestone 6,70-15 diagonaler & 1957 Cadillac kapslar med center bullets.

  

Jag har fått en del mail angående 4-link & airride så jag har fördjupat mig i ämnet här

 

Del 17