Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

 Del 14. Maj 2006

Allmänt småtjafs.

Nu när luftfjädringen är på plats så tänkte jag slänga på en uppsättning fälgar & däck för det slutgiltiga stuket. Ett set Cragar SS fälgar sitter aldrig fel på någon bil. En klassisk fälg sedan början av 60-talet. Vräker man sedan på med en uppsättning Wide White Wall sulor så blir det ändå bättre! Däcken inhandlades av Mattias i Sjöbo (tack Mattias) och är Remington L78-15 diagonaler. Visserligen lite spårkänsliga mm. jämfört med radialer men utseendet!!!

Tyvärr är det inte bara att "slänga på" eftermarknadsfälgar på din gamla Buick. Hjulbultarna t.ex. är 9/16", medan hjul muttrarna till Cragar, American Racing mm. finns med max 1/2" gänga. Lösningen på problemet syns ovan till vänster. Adapterpinnbult med 9/16" gänga i ena änden & resten 1/2", jämfört med originalbult. Kolla bilden ovan till höger med original hjulbult till vänster & pinnbultarna i dom övriga hålen. Som synes så är dom längre än originalbultarna & det behövs för naven på dessa gamla Buick's är stooora! Diametern längst in är ca. 88 mm. medan centrumhålet i Cragar fälgarna är ca. 10 mm. mindre. Som tur är konar navet brant utåt så en 7-8 mm. tjock spacerplatta är lösningen. Pinnbultarna kan man svarva själv om man är noga med materialvalet, eller beställa färdiga från Usa. Själv köpte jag 10 st. från Staterna för den humana summan av 21 Dollar frakten medräknad. Maila mig för address om ni är intresserade. Även spacerplattorna tillverkas lätt i en svarv.

Ovan syns spacerplatta och nya pinnbultarna monterade. Här kan man snacka om högprofil däck till skillnad från alla som kör med 20"-22" fälgar med tre lager eltejp virat runt fälgen, som ska föreställa däck. Vadå väghållning, downforce, traction mm. va fan är det?

Det vita lyser onekligen upp det hela, som hon sa flickan...

Vi har fått tillökning i bilparken med en Mopar, 65 år skiljer det på årsmodellerna.

 

Del 15