Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 13. December-Mars 2006

4 länk och Air ride

Nu är garage säsongen här och det är dags att rätta till sådant som man inte är nöjd med. Som t.ex. bakvagnsupphängningen. Som alla Buickfantaster förmodligen vet så körde märket med en sk. torque tube, dvs. en inkapslad kardan med långa länkarmar och Panhardstag. Funkade förövrigt bra när jag körde med original motorn. men vill man hotta upp sin gamla Buick med modernare motor så duger det inte. Själv hängde jag upp en Chevy 10 bult axel i Firebird blad istället. Bilen blev rätt stötig i arslet och jag blev aldrig riktigt nöjd med lösningen. Nu ska i stället en 4 link upphängning slängas dit. Sedan kan man välja om man vill köra med spiralfjädrar, coilovers eller luftbälgar. Själv väljer jag det senare alternativet, och har beställt bälgar och magnetventiler på en firma i Usa. 

 

Efter att studerat 100 tals Hotrod byggar sidor på nätet så blev det en sk. Triangulerad 4 länk eller K-länk som en del säger. Övre bärarmarna vinklas 45 grader till skillnad från parallell 4 länk. Då slipper man Panhardstaget och spar en del jobb. Ovan syns undre och övre bärarmar och även kombinerat stötdämparfäste/bärarmsinfästning samt teflonbussningar.

 

En tvärbalk för övre bärarmsinfästningen  tillverkades med en kickup för kardanen. Till höger syns undre infästningen på axeln. 

Här har tvärbalken för övre infästningar kommit på plats. Som synes så lutar dom 45 grader ut mot axeländarna. Bakaxeln har plockats ut för åtkomlighet vid svetsning av nya infästningar. Lite svart färg på prylarna så ser det mer "proffsigt" ut.

Här har anrättningen kommit på plats, bara det viktigaste kvar, nämligen luftbälgarna. Jag bävar redan nu vid tanken på att avgassystemet ska få plats. Det blir en aning trångt...

Ja nu har jag äntligen fått prylarna, 4 Air Lift bälgar och 4 Smc magnetventiler. Men det tog tid. Ett råd på vägen, undvik att anlita USPS när ni skickar efter prylar från Usa. Min frakt tog 79 dagar mot dom utlovade 4-6 veckorna! Däremot kan jag starkt rekommendera Thorbecke bröderna på Suicide-Door. Perfekt bemötande och servicevänliga. Dom säljer allt inom airride till kanonpriser. Länk finns på länksidan.

Här har bakbälgarna kommit på plats. Bälgarna är Air Lift (Goodyear) och har samma bultmönster som Firestone med 2 bult uppe och 1 i underkant. Jag fick kapa loss lite dökött i underkant på fjäderbrunnarna för att få den rekommenderade frigången på 15-20 mm runt bälgarna när dom är i bottenläge och därmed har största diametern.

 

Bakbälg med övre fäste som skruvas i original spiralfjäderfäste med en M12 låsmutter. Höjden på övre bälgfästet får anpassas efter vilken åkhöjd man vill ha. (så lågt som möjligt)  Hål för luftslang borras i fjäderbrunnens överkant. 

Frambälg med övre och undre fäste. Jag borrade ut nitarna i undre spiralfjäder fästet och tillverkade en ny fästplatta för bälgen och bultar den i dom ursprungliga hålen efter nitarna i undre bärarmen.

Ovan syns modifieringen på fjäderbrunnen. En del dökött fick avlägsnas för att erhålla tillräcklig frigång runt bälgen. Luftbälgen ökar i diameter när den belastas med lågt lufttryck. Får man in ett finger runt om är frigången tillräcklig.

Så här ser det ut i skuffen. Från början modifierade jag en brandsläckare till lufttank men insåg snart att volymen inte räckte till så jag tillverkade ytterligare en tank och har nu ca. 12 liter sammanlagt. Båda tankarna är kopplade till en tryckströmbrytare som stänger vid 10 bar och startar vid 7 bar. Tankarna förses med luft av 2 st. 12 volts kompressorer för att få lite fart på det hela,  men jag funderar på att använda en ombyggd Ac pump istället för att få bättre speed. Hela härligheten ska döljas av en öppningsbar täckskiva.

Till vänster sitter panelen med strömbrytare och manometrar. 2st. återfjädrande vippströmbrytare, upp = fyll och ned = dump. I mitten en strömbrytare av/på till kompressorerna, en säkerhet för att förhindra att kompressorerna startar och går ohejdat vid t.ex. ett luft läckage.  2 st. tryckmätare, en till bakvagn och en till framvagn. 

I upphissat läge är den högre än den var original med 7.10-16 diagonal sulor.

 

"Scraping low", som dom säger jänkarna! Vill jag ta ner den mer så får jag göra en c-framing och även höja kardantunneln men jag kör med detta stuket så länge.

 

 

Del 14