Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 12. Maj-September 2005

Utvärdering

Efter att jag nu har kört ett par hundra mil med moderniserad drivlina, så kan jag konstatera att bensinförbrukningen sjunkit med över hälften. Med Fireball straight eight åttan drog skutan 2,5 liter milen vid lugn långkörning i ca. 80 km/h. Fortare än så gick knappast att köra pga. övervarvning. Med nuvarande kombination av 327 Chevy & Th 350 med 2,56:1 i arslet så pimplar den i sig endast 1,2 liter milen vid 100 blås. Med dagens förbannade rövarpriser på soppan så blir det en positiv effekt. Det optimala hade förstås varit en 700r4 låda plus lite aggressivare slutväxel, typ 3,30:1 för lite bättre drag. 

 

Hei fördelaren har fått modifierad tändkurva med mjukare fjädrar. Centrifugalvikterna är fullt ute vid 3000 varv. Kör nu med 16 grader förtändning & 36 grader totalt, vaccum ej inräknat. Chevy smallblock fodrar högre tändning för att gå bra.  Även Holley'n har fått mjukare fjäder till vaccumöppningen av sekundärportarna. Med original fjädern öppnade den aldrig fullt. Vidare har jag gått ned till storlek 62 på primär munstyckena. Har även bytt insug till ett Weiand stealth dualplane.

 

Vaccumklockan till Hei fördelaren fodrar ett ingrepp för att begränsa vaccumförställningen. Original ger dom 22-24 grader vilket kommer att medföra detonationer eller spikningar som ett brev på posten när man kör med högre förtändning, eller "Send you to detonation city." som dom säger jänkarna.  Jag halverade slaglängden för att erhålla ca. 10-12 grader . Det finns även justerbara vaccumklockor att köpa men är man gniden så...  Tändkurvan är nu 16 grader förtändning + 20 grader mekanisk + 10 grader vaccum = 46 grader & detta kopplat till insuget, inte till portat vaccum från förgasaren. 

Ett kit Moonkapslar har inhandlats & monterats. Visserligen flög en kapsel av bilen ut i skogen på väg till Powermeetet i Hässleholm men det är en annan historia.

Efter att ha tillbringat en blöt helg i Malmby, ( ja, i dubbel bemärkelse) så insåg vi nackdelarna med tältlivet. Själv vaknade jag på lördagen med vatten fylld sovsäck. Tja nedre delen i alla fall. Vi hade studerat lyxlirarna med husvagn på Reunion och sett med egna ögon hur utvilade och fräscha dom såg ut på lördags morgonen. Lite lagom bakfylleavundsjuka kom vi till insikt, hädanefter är det husvagn eller tältvagn som gäller. Eftersom hemfärden tog oss förbi Linköping så tog vi chansen att slinka in på Biltema och investera i varsin dragkula med kopplingsdosa för den humana summan av 118 spänn. Väl hemma så kapades ett antal kvadratrör i dimensionen 50x30x4 och svetsades efter mätning ihop enligt bilden ovan. 

Här har kroken monterats i bakre tvärbalk med 4 st. M12. Tvärbalken boxades och försågs med distanser för bultgenomföringen. Alla bultar som användes är av 12,9 kvalitet. Kolla utblåset! Ingen fet blandning där inte.

  

Kopplingsdosan gjordes uppfällbar för att försvinna ur synhåll när draget är avmonterat.

Nu är det bara husvagnen som fattas!

Denna tjusiga vagnpark skrapade vi ihop när vi hade en liten öldrickar sittning hemma hos Jonas den 3/9'e. Från vänster har vi Buick Super -53, Buick special -41, Pontiac silverstreak -49, Cheva Chevelle -65 och Buick Lesabre -69. En tydlig överrepresentation av det ädla bilmärket Buick, med andra ord!

 

Del 13