Start

Buick48

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14

Del 15

Del 16

Del 17

Gästbok

Länkar

Träffar

 

Del 10. Oktober-Januari 2005

Motorrenovering.

Motorn, en 300 hp 327'a från -66 behövde en genomgång. Motorn på bilderna innan vid inprovningen var bara block & toppar med en del kringutrustning påskruvat för att prova frigångar etc. Likt förbannat så glömde jag förstås att skruva dit soppapumpen innan jag provade, med följd att den inte passar för framaxelbalkens skull. Så jag fick vackert returnera min nyinköpta mekaniska pump och istället handla en elektrisk.

 

Turligt nog behövde jag inte borra blocket. Slitaget på mest slitna cylinder understeg 5 hundradelar. Förövrigt är det fortfarande standardborr på blocket. Även den smidda veven glänste som en hundballe i månsken, helt utan repor mm. Jag fick ändå lätta på lädret och handla kamlager, kam, lyftare, kamdrivning, pluggsats, oljepump, ramlager,  vevlager, fördelarlock med rotor, stift och soppapump, som jag nämnde tidigare. En stor fördel med Chevaspisar är att det är billigt med slitdelar.

 

  True roller kamdrivning.                                 Penselrenoverad 350 auto. 

350 lådan är nyligen renoverad & utrustad med shiftkit för lite vassare växlingar. Jag passade ändå på att byta filter & penselrenovera utanpå.

 

Nu är maskinen redo att slängas i. Jag körde vidare med min bordellröda färg som rak 8'an var målad i som original.

 

Nu börjar det likna något!  Motorn ser liten ut i jämförelse med 248'an. Jag placerade motorn lågt i ramen även om det medförde en del extrajobb, t.ex. uttag i framvagnsbalken för undre remskiva.

 

Bilen blev en aning högre fram när smallblocken kom på plats. Väger nog några kilo mindre än hyvelbänken. Till höger syns automatlådekylen, monterad framför originalkylaren. 

 

Växellådsfästet byggdes från befintlig växellåds balk.

 

Detaljbild på länkage till växelväljare. "One wire alternator" monteringen fodrade att jag borrade & gängade ett 7/16 hål i fuel injektion 461 toppen för fästbulten till alternatorn. Dessa sk. "Mickey mouse" toppar saknar fästhål i gavlarna.  Men det är smällar man får ta...

 

Här ovan har piniong vinkeln ställts in till 3 grader negativt. Skall tydligen vara så eftersom axeln vrider upp sig 3-5 grader vid acceleration när man kör med bladfjädring. Fjäderfästena svetsades i axelröret efter inmätning av slutgiltig vinkel. Detta visade sig vara trevlig terapi så här på julafton!

 

El systemet fick byggas om en del tack vare dåligt med plats för batteriet i motorrummet. Systemet behövde även konverteras till 12 volt. Jag fick bygga en batteri hylla i skuffen. En batteri låda av plast inhandlades för att skydda installationen. Jag besökte "Mad Electrics" hemsida och hittade ett intressant kopplingsschema över "batteri in trunk installation". Jag byggde efter schemat och skaffade en start solenoid som jag monterade i en låda för att skyddas. En grov 50 kvadrat kabel drogs sedan fram till startmotorn. Poängen med denna installation är att kabeln endast får ström vid startögonblicket.

Även gaspedalen med länkage fick byggas om för att passa. Jag fick en pedal med tillbehör från en Amazon av en polare, som fick modifieras kraftigt för att funka. Allt sådant här småskit är väldigt tidsödande så min planerade provstartning innan nyår gick åt helvete....    Men det är långt till våren ännu.

 

Provstartning med tillhörande kamaxel inkörning gick smärtfritt, men är ändå lite smånervöst. 2000-2500 varv i 20 minuter med motorn full av nya prylar fodrar ett antal öl för att hålla nerverna i schack. Oljetrycksmätaren maxade ut på tomgång som synes på bilden ovan till vänster. Min Holley 650 dubbelpump har fått lämna plats för en vanlig 600'a med vaccumöppnat andrasteg. 650'n blir lite "overkill" med sina mekaniska sekundärportar ihop med mitt Edelbrock singelplan insug. Förövrigt går maskinen perfekt. Har även kört någon meter fram & tillbaka i garaget för att prova lådan. Tyvärr har ett kraftigt snöoväder dragit fram här så bilen är insnöad i garaget. Jag får hoppas på barmark snart så skutan får bekänna färg!!! 

 

Med hjälp av en snöskyffel lyckades jag få ut eländet för en provtur. Allting funkade som det skulle. Båda bakdäcken spann, så diffbromsen verkar riktig. Även lådan växlar perfekt. Har även fått igång alla originalmätarna, laddning, temp, oljetryck & soppamätare. Original hastighetsmätarwire passade rakt in i 350 lådan. Alternatorn laddar som den ska. Ja för att sammanfatta det hela, provkörningen gick lysande.

 

Nu fattas bara ett par signalhorn som ska monteras framför kylaren. Original placeringen på torpeden krockar med bromsservot. Huven ska på så småningom men annars börjar drivlinebytet lida mot sitt slut.

 

Jag kände mig tvungen att slänga in dessa båda skönheter för allmän beskådan. Fenderskirts passar som handen i handske på modellen. Vadå fabrikscustom!!! Med min egen har jag lagt ett antal mil nu i helgen och det har funkat över förväntan. Lite småskit som t.ex. nippeln till oljetrycks givaren läckte en aning, avgassystemet fick hängas upp lite bättre mm. Bromsarna funkar kalas. Problemet med övervarvning i 90 km/h är ett minne blott. Knotan hörs inte i den hastigheten nu. En helt annan bil så här långt. Vad ska man göra nu på fritiden när det börjar bli klart? 

Del 11