1940 Oldsmobile 90 Custom Cruiser Club Coupe

Start

Del 1

Del 2

Del 3

 

Januari 2017

När jag konverterade till 12 volt så började startmotorn spöka. Bendixdrevet snurrade för snabbt med följd att drevet missade ingreppet i svänghjulet. Dessa startmotorer saknar solenoid & manövreras med en fotpedal som mekaniskt påverkar startmotorn. Jag sökte överallt efter en modernare High Torque ministarter men dom lös med sin frånvaro... Men som tur är så fick jag ett bra tips av en Dukesbroder som modifierat startmotorn på sin -48 Pontiac på liknande sätt med gott resultat. Ide'n går ut på att minska avståndet mellan Bendixdrev & svänghjul/startkrans i utgångsläget så drevet kommer i ingrepp innan startmotorn aktiveras & börjar snurra. Jag svarvade en 4,2 mm distans som placerades innanför Bendixdrevet så att drevet kommer längre fram.

Armen som påverkas av fotpedalen kan antingen böjas eller som i mitt fall, en klack svetsas fast. Måttet på denna klack är kritiskt & den fick modifieras ett antal gånger innan jag hittade rätt. Slutligen blev den ca. 7 mm tjock. Startmotorn redo för återmontering.

En miss gjorde dom Oldsmobiles designers när dom monterade främre stötfångaren alldeles för högt. Jag svetsade om infästningarna och sänkte den 4 tum. Stuket blev betydligt bättre.

Thermador swamp cooler redo för montering.

Dekaltrimning är alltid kul!

 

1940 Oldsmobile 90 Custom Cruiser Club Coupe from Per Örnberg on Vimeo.

Fortsättning följer......