1940 Oldsmobile 90 Custom Cruiser Club Coupe

Start

Del 1

Del 2

Del 3

 

Oktober 2016

 

Ny bil införskaffades lagom till hösten då jag sålt av 48'a Oldsmobilen & 49'a Pontiacen nu i somras. Jag hittade denna Olds kupa i riktigt fint skick 5 mil ovanför Uddevalla på västkusten. Bilen var helt original med rak sidventilsåtta, trepet-låda & 6 volt. Detta är en serie 90 vilket var den största modellserien som Oldsmobile hade 1940 & den enda som gick att få med rak 8'a. Club Coupe modellen tillverkades i endast drygt 10 tusen exemplar så det är en ovanlig modell. Mina planer är som vanligt att få ned den närmare marken & givetvis konvertera till 12 volt.

Gangsterkepsen av fabrikatet Peckat som satt på vid köpet är enligt mitt tycke i minsta laget för denna bilen så jag ska montera en större Dieterich kepa som jag hade liggande. En kompis i Vadstena ska hjälpa mig att lackera kepan, en Thermador Swamp Cooler & ett par fenderskirts svarta så dom passar till bilen. Tack Sonny! Jag fick även tag i en Federal polis siren modell 28 på E-bay som suttit i en -64 Cheva polisbil som har monterats i bilen. Låter som själve fan.

Ett par Dummy spotlights har plockats på. Krom & svart är en tjusig kombo.... Fick även tag i ett par Keystone ekerfälgar i Usa som lyser upp tillvaron.

Som vanligt så blir det luftfjädring bak för att få till Taildraggerlooken. Dessa modeller av Oldsmobile har en tacksam bakvagnsupphängning bestående av Trailingarms eller 2-länk på svenska som tillsammans med ett Panhardstag håller bakaxeln på plats. Fjädringen består av spiralfjädrar som enkelt byts ut mot luftbälgar. Originalfjädrarna sitter inte ovanpå bakaxeln som brukligt är utan på 2-länken bakom axeln så det blir höga distanser till bälgarna.

På bilen ovan till vänster syns bälgen monterad på länkarmen bakom bakaxeln. Det fyrkantiga hålet i distansen är för att komma åt bulten som håller bälgen i underkant. Tank, kompressor & ventiler monterade i skuffen. Flow controller för att kunna justera hastigheten både på fyll & dumpventilerna är bra att ha då systemet blir för snabbt utan dessa.

2 vippströmbrytare framme vid instrumentpanelen reglerar airriden. Den vänstra är en återfjädrande 3-läges brytare, upp är lika med bilen höjs & ned är tvärtom. Den högra strömbrytaren är av-på till kompressorn. Kopplar man kompressorn utan möjlighet att stänga av den manuellt så är risken att den startar om man råkar få något läckage i systemet med urladdat batteri som följd. En Viair 444C kompressor sköter lufttillverkningen.

Jag satsade på kvalitetsventiler av märket Smc, dyra men skitbra! Ventilerna är parallellkopplade så båda fyllventilerna manövreras samtidigt med ovan nämnda vippströmbrytare & likadant med dom 2 dumpventilerna.

Här är hela installationen i skuffen. Lufttanken som har en volym på 3-gallon blev kanske lite overkill men jag hade inget att göra den dagen så fantasin skenade kanske lite....

Ett par Teardropsskirts inhandlades av Vintage Farm & passar bra när dom blir svarta.

 

En test av luftfjädringen. Genomslagsgummin på axeln är inte kapade ännu så någon tum till går att åstadkomma. Strypventilerna på dumpventilerna kan öppnas en aning så den går ned lite snabbare.

 

 

Bombs away....

 

Del 2