Buick41

Buick48

Olds 47

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Oktober 2011

Jag fick finbesök av Mr. Holmberg idag med sin nyinköpta Bomb... En 49'a Pontiac SilverStreak. Tjusig kärra! 

 

 

Jag har filat färdigt mitt golv på kupan och behandlat hela härligheten med div. primer, karosserikitt och Tectyl.

 

Har även svetsat klart alla fästen på bakaxeln så den kan återmonteras.

 

Koka soppa på en spik har man hört talas om men på en kardan......? Kryssen är limmade på Gm's bilar och enda möjligheten att demontera dom är att värma som fan så limmet kryper ut därav min något originella metod med campingkök.

 

Nu har bakaxeln kommit på plats igen efter svetsning av alla fäst-konsoller, byte av alla bromsprylar och även påfyllning av hypoidolja 80W90 i bakaxeln. Luftbälgar & stötdämpare sitter även dom på plats. Dämparna är Volvo 700  inköpta på Biltema. Kardanen kommer ifrån en -81'a F body och passade rakt på utan kortning, givetvis med nya knutkors.

 

Här är mina "titthål" igensvetsade i hjulhusen. Utan dessa hade det varit omöjligt att få till svetsarna på kickupen/bryggan. Högra bilden är innan bryggan tillverkades.

 

Golv & skuff primat & kittat.

 

Nu styr vi över till något helt annat...Jag har använt en kuggstång från en Saab 9000 som "mockup" när jag tillverkat fästen för styrväxeln och när det var dags att skruva dit min Saab 9-5 växel så inte fan passar den! Saabs ingenjörer har tydligen flyttat ihop fästpunkterna 20 mm. på varje sida... från CC 500mm till 460 mm. Inte underligt att det går åt helvete med Saab. Lutningen på ingående axel är även den annorlunda men det har troligtvis mindre betydelse i mitt fall. Lyckligtvis så är styraxeln fortfarande 17 mm. dubbel D så mina surt förvärvade Borgeson styrknutar går att använda. Jaha, nu är det bara att bita i den sura tasken och bygga om fästet.  

Kan inte göra annat än så här om mig själv...

 

Efter lite smärre modifiering av fästbalken till kuggstången så sitter den på plats. Jag fick korta av ytterändan 50 mm. på båda sidor och gänga upp dom lika mycket. (M14x1,5) Borgeson styrknutarna sitter som en smäck och ett stödlager sitter på mitten. Dessa knutar kostar en bra slant men är väl värda priset. Närmast kuggstången sitter en dubbelknut med 17mm. DD i ena änden som passar på Saab styrväxeln, i andra änden är den 3/4". DD. Vidare sitter en 3/4" DD stång fixerad via ett stödlager upp till en 3/4" - 3/4", 36-Spline knut på rattstången. Dubbelknuten i framkant funkar i upp till 70 grader jämfört med enkelknutens 30 grader.

 

Servo pumpen är även den från en Saab och remskivan fick jag tillverka själv eftersom Saaben har serpentinrem och sånt skit vill vi inte ha...

 

Även tiltstången har kommit på plats.

 

Lite småskit blev gjort i dag bl.a. monterades bromspedal och alternator.  

 

Upptäckte i dag att tanken läckte och behöver svetsas och skar bort det angripna dököttet. Jag har även pytsat i "Smedjans rostlösare" i tanken och får se om det blir något resultat.

 

I dag blev det avgassystem på schemat. Lite småtrångt här & där men den stora utmaningen kommer längre bak när båda piporna ska över länkarmar och bakaxel.

 

Ramgenomföringar. Det gäller att bygga ett system som inte hänger ned någonstans under ramen i annat fall lär dom inte överleva så länge...

   

Idag har det blivit montering av ny bränsleledning och div. slangar och kablar till motorn. Även avgassystemet är på G.

   

Torpeden har fått annan färg.

 

Jag var tvungen att plocka ut 48'an och rasta den en sväng.

 

Del 7