Buick41

Buick48

Olds 47

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Augusti 2011

 

Här har jag svetsat färdigt kickup bryggan med bälgfästen och bälgdistanser i rätt höjd. Jag har tillverkat ett par rörcylindrar som fungerar som luftbälgs surrogat & som har rätt minhöjd & bultmönster när man bygger. Man vill ju inte ha svetsloppor & jävelskap på gummibälgarna i bygg stadiet. Stötdämpar fästen fattas fortfarande men ska inte vålla några större problem.

 

Bryggan grundad. Länkarmarna vill titta upp genom golvet vid max sänkning så golvet får höjas över dessa.

 

Det blir lågt och däcken begränsar ytterligare sänkning genom att ta i hjulhuset så här är det stopp...

 

 

Piniongvinkeln ställs in innan länkarmsfästen och bälgfästen häftsvetsas och bakaxeln lutar 3,3 grader upp mot motor & låda och stötdämparfästen häftas i 90 grader.

 

Länkarmar och kardanaxel vill titta upp genom golvet så det måste modifieras och höjas en hel del.  

 

Här har Airlift Dominator luftbälgar monterats för att kolla så allt lirar ihop. Övre stötdämparfäste skall dit och även ett Panhard stag måste på plats innan bakaxeln kan plockas ut för helsvetsning.

 

Ja se där..... Ett Panhardstag och två stötdämparfästen. Den enda nackdelen med en 2-link upphängning är att piniong-vinkeln ändras genom hela fjädringsrörelsen till skillnad mot en 4-link som håller vinkeln konstant och därför är det viktigt att bestämma vilken åkhöjd bilen ska ha innan man ställer vinkeln och svetsar dit all bråte på axeln såsom trailingarmsfästen, bälgfästen ,stötdämparfästen, Panhardfästen mm. Många fästen blir de.... Jag har valt en åkhöjd med 4 tum mellan ram och backen bak och ett par tum högre fram för det genuina "Taildragger" stuket. Skulle man råka på något perverst farthinder eller dylikt så är man bara en knapptryckning ifrån 70-tals stuket med höjt arsel... 

 

Mina två hjälpredor i garaget...Garage art = finkultur...

 

Slipa, klippa & svetsa har min fritid handlat om senaste veckan men nu finns plats för kardan & länkarmar under golvet... Fan vad det drar med sig när man vill ligga lågt...

 

Lite grundfärg. Nu återstår skuffgolvet över bryggan.

 

Skuffgolvet börjar falla på plats... Utrymmet blir begränsat minst sagt men va fan, "vill man ligga lågt får man lida pin" eller hur går ordspråket.....?

 

En löstagbar lucka på båda sidor för att komma åt fästbultar & slangkopplingar till bälgarna.

 

Nu återstår endast fastsvetsning av plåtarna men jag väntar med dom tills alla konsoler på axeln är svetsade.

 

 

Del 6