Buick41

Buick48

Olds 47

Plymouth40

Olds 48

Pontiac49

Olds 40

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Galleri

Gästbok

Länkar 

Träffar

 

 

 

December 2008 byte av utväxling i bakaxeln.

En stor nackdel med dessa 40-talare är utväxlingen i bakaxeln. Min 48'a Special har original 4.45:1 i utväxling vilket gör att den varvar över 3000 varv i 90 km/h och det gynnar ju inte bensinförbrukningen precis och inte heller komforten. Detta var en bidragande orsak till att jag gjorde som så många andra och installerade en Cheva smallblock i min förra 41'a. Efter lite snokande på olika Buick forum runt om i världen så fann jag att Dynaflow utrustade Buickar från ca. 1950 till 1955 har betydligt drägligare utväxlingar som kan variera från 3.40 till 3.90. Diffklumpen passar rakt över på alla Buickmodeller från 1940 till 1955 så det finns ett visst urval. Jag kom över ett helt drivpaket från en 1950 Super med Dynaflow och har dokumenterat bytet av diffklumpen.

                      Här ovan är 50'a axeln innan jag demonterade den.                               Min original axel är urplockad för demontering.

Diffdrevet är märkt med sifferstansar vilken utväxling det är. Till vänster är 48'a drevet med siffrorna 49-11 vilket blir 4.45:1 (49 delat med 11) och till höger är 50'an med siffrorna 47-13 vilket blir 3.60:1. Detta byte av utväxling gör att varvtalet i 90 km/h minskar med ca. 600varv och väl värt jobbet.

Börja med att lossa låsskruven som håller axeln som går igenom fyrkants klossen som är placerad mellan drivaxlarna. Drag ut axeln.

Plocka ut fyrkants klossen och tryck in drivaxlarna så c-clipsen kan knackas ut.

 

Jag fick tillverka ett enkelt verktyg enligt bilden för att knacka ut c-clipsen. Knacka dom inåt så dom ramlar ned i banjon. Sedan är det bara att dra ut drivaxlarna.

 

                                                           C-clips som låser drivaxlarna.                                För att demontera kardanröret behöver låspinnen knackas ut.

Här ovan är 3.60 utväxlingen på plats och även kardanen är monterad. Nu väntar jag bara på packningar innan jag kan återmontera diffklumpen i axelhuset. Ett riktigt skit jobb är det att tvätta ur banjon från gammal skit och att hypoid-olja luktar fan gör ju inte saken bättre.

Packningen för bakre täck kåpan på plats och "torque tuben" träs på över kardanen och länkarmarna bultas fast i axeln igen. Efter att bromsrörsnipplarna återmonterats och 1,4 liter SAE 90 hypoidolja fyllts på är axeln redo att monteras på bilen igen.

 

Eftersom det redan hunnit bli julafton så får jag önska en God jul. 

 

Del 6