Buick41

Buick48

Olds 47

Plyma40

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Maj 2011

Jag har legat lågt i vinter med bygget men nu drar det igång igen. Pga. av div. omständigheter har jag bytt mig till en 56'a Olds Rocket 324 med tillhörande Hydramatic låda som får byta plats med Cheva 350/Th 700R4 paketet som ligger i 47'an.

 

Det känns roligare att köra med en hederlig gammal Oldsrova! På bilden ovan sitter grenröret på fel håll om någon undrar...

 

Jag köpte en Geenie shifter till 700 lådan och turligt nog passade den rätt bra även på Hydralådan.

 

Backen ligger längst ned på dessa lådor så jag fick fila lite på indexerings plåten för växellägena men annars funkar det.

 

Jag har börjat monteringen av luftbälgarna på Jagga-framvagnen. Det sitter koniska plåtstyrningar som håller spiralfjädern på plats på Xj6'an som måste bort om bälgarna ska dit. Dessa styrningar är punktsvetsade uppifrån och vållade ett mindre helvete att få bort. Man skulle fimpat dom innan man monterade framvagnsbalken...

 

Undre fjäderfästet fick kapas upp och en rund plåt med bälgens bultmönster svetsades dit.

 

På grund av något tighta fjäderbrunnar så kör jag med Slam bags Re6. Dom är ca. 1" mindre i diameter än Airlifts Dominator 2500 vilka blir för stora.

 

Distanserna fram är 50 mm höga.

 

På Slam bälgarna kan man använda antingen en centrum bult eller två bultar på undersidan. Högra bilden visar slang genomföringen och övre bälgfästet med M12 gängstång. 

 

En 10 bult 8,5'a från en 86'a Caprice sedan med 3.08 utväxling har rätt bredd för Oldsen. 1575 mm. mellan anläggningsyta trumma/fälg är på millimetern som original axeln från 47. Jag har rensat bort alla Caprice fästen från axelrören och kommer att använda original upphängning från 47'a axeln som är två långa länkarmar som sitter infästa i ramen vid krysset dvs. "Trailingarms" med ett Panhardstag som håller axeln i sidled.

 

Här ovan har axeln kommit på plats men jag väntar med att svetsa infästningarna till jag har ställt in ramen i rätt åkhöjd för att få pinjong-vinkeln på axeln rätt. Jag har även upptäckt att jag får modifiera golvet rätt häftigt för att få frigång för länkarmarna när bilen är max slammad....

 

Nedsläppt på backen och front & framskärm monterat för att kolla så hjulen hamnar rätt i hjulhuset.

 

Vettefan vad som hänt men garage golvet verkar högre.....

 

Jag tillverkade en tvärbalk med fästen för kuggstången.

 

Ett par hemkörda motorfästen i "Hurst" stil & 324'an har fått rätt Olds gröna färg.

 

Lancer eller -53'a Cadillac Sombrero navkapslar det är den stora frågan för tillfället...

 

 

Del 5