Buick41

Buick48

Olds 47

Plymouth40

Olds 48

Pontiac49

Olds 40

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Galleri

Gästbok

Länkar 

Träffar

 

 

 

November 2008

Här provas tank placeringen ut. Eftersom jag ska köra med dubbla kompressorer så centrerar jag tanken i mitten av skuffen så det finns utrymme för en kompressor på varje sida. Jag tänkte mig en ren installation denna gången utan massa synliga kabelhärvor och annan bråte.

Ventilpaketen och ECU enheten placeras dolda bakom baksätet så man slipper se eländet och prylarna sitter mer skyddat på detta viset.

 

Jag var på en garage visit hos polaren Dennis och kolla in läget på hans 4 länk bygge.

 

 

Innan körde han med bladfjädrar och 4" sänkblock. För mera info kolla här http://www.rocket88.se/

Fender skirtsen på plats. Jag anser att Buick's designavdelning glömde den understa rostfria listen på skirtsen så jag fick ta saken i egen hand och addera en uppsättning lister längst ned. Såg fattigt ut innan. Lite Chevy Fleetline Aerosedan stuk. 

 

Har även skaffat en prydnadssak till garaget i form av en 1950 263cui rakåtta. Kul med lite julpynt...

Mina "Lever action shocks" som dom heter på Buick språk har svårt att hålla tätt. Jag tröttnade efter att ha demonterat dom några gånger och monterade en smörjnippel och fyllde dom med fett i stället för hydraulolja och har monterat ett par hederliga stötdämpare i stället. 

På tal om annat så fick jag efter en fråga om hur många 48'or det finns i landet denna information av Sören Fjellstedt, Besiktnings/Värderingsman förordnad av Handelskammaren och även skribent på tidningen Wheels Magazine.

"Det finns 34 st registrerade i Sverige av dessa och den första Buick 1948 som fortfarande är i registret registrerades Fredagen den 17 augusti 1973 kort därefter såldes denna bil och killen som köpte den Lördagen den 10 November 1973 är fortfarande ägare på den så vi förstår att en Buick 48:a säljer man inte hur som helst..
Din kompis kan mycket väl ha en 48:a som reggats som en 49:a det förekommer överallt i dessa register att bilar registrerats med fel årsmodell handlaren kan ha fått några kronor extra genom att mörka årsmodellen men mer troligt är att den nya bilen förböev osåld och när den registrerades 1949 blev detta också dessa årsmodellsbeteckning. Antar att det inte var lika viktigt då som nu..
Jag är med i en grupp som jobbar för att dessa felaktigheter ska gå att rätta till för RÄTT ska va RÄTT
De registrerade av 1948 Buick är dessa

18 st Roadmaster
9 st Super
3 st Special
Har i registret av dessa 30 ovan funnit att det är en av varje modellserie som kan identifieras som Sedanetter men är säkert flera. om jag gissar så skulle jag tro att sju av de 34 är Sedanetter
4 st av registrerade Buick 48 är okänd modell då Fordons Identitetsnumer ej anger vilken modell utan bara vilken fabrik som tillverkat och levererat fordonet."

 

Här är en länk till Sörens blogg http://www.ccv.se/

 

Del 5