Buick41

Buick48

Olds 47

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Oktober 2010

Arselsänkning står på programmet för att få till ett riktig rått "Taildragger" stuk.

 

Detta kallas visst för titthåls kirurgi... I bland får man låta vinkelslipen tala! En kickup av ramen behövs för att få ned arslet i backen och kunna få lite fjädringsväg på köpet.

 

Det blev en brygga för att ha något att fästa luftbälgarna i. Planerna är att bygga en 4 länk upphängning av axeln.

 

 

Det obligatoriska ölburks tricket för att kolla stuket.

 

Med skirtsen på. Jag lyfte ned bilen bara för att kolla upp så stuket blir rätt. Originalaxeln sitter kvar här men jag letar för fullt efter en kraftigare axel och har fortsatt med kickup bryggan.

 

Här är kickup/brygga färdigsvetsat förutom övre bälgfästen som bara är punktade tills jag får tag i en passande bakaxel. Bryggan kanske blir lite overkill men höjden på den är noga uträknad med tanke på bälghöjder, bälgfästen på axeln mm. men hellre för kraftigt än tvärtom. Planerna är ändrade rörande 4-länk och jag räknar med att använda originalupphängningen av axeln som är en 2-länk/Trailingarm med Panhardstag. Ev. om utrymme och tid finnes så funderar jag på att använda en Wattslink istället för Panhardstag eftersom jag ska köra med fenderskirts och vill att axeln ska hålla sig på mattan och inte sidoförflytta sig för mycket. 

 

Jag fick tag i en tiltstång som är rätt smal och utan plastkåpor och annan skit men frågan är vad den kommer ifrån för bil? Ratten verkar vara från en ca. 1967 Ford truck men stången är nog något år nyare än så. Är det någon som har några förslag så hör av er på mail.

 

Del 4