Buick41

Buick48

Olds 47

Plymouth40

Olds 48

Pontiac49

Olds 40

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Galleri

Gästbok

Länkar 

Träffar

 

 

 

Oktober 2008 Airride installation

Ett luftfjädringssystem ska monteras och bälgfästen mm. måste tillverkas. Dessa 40 tals Buick's är tacksamma att konvertera till luft genom att stötdämparna är inbyggda i övre länkarm och ej sitter i vägen för bälgarna som på andra bilmodeller. Buick's konstruktörer anade tydligen vad som komma skulle...

Övre länkarm med inbyggd stötdämpare.

Här syns fjäder brunnen där spiralfjädern suttit. Det blir för trångt med 7" luftbälgar här och man måste öppna upp så bälgarna går fritt i alla lägen av fjädringsvägen. Det finns bälgar med mindre diameter men ju större bälg man använder desto bättre komfort får man. Det är stor skillnad att köra med 70 Psi i normal åkhöjd än med kanske 120 med en mindre bälg.

Dessa bälgar expanderar till som störst 7" eller 178mm. Lägger man på lite frigång så behöver man öppna upp fjäderbrunnarna till åtminstone 20 cm i diameter.

Bälginfästningen byggs av en bälgplatta med bälgens bultmönster plus ett frigångshål till luftnippeln som gängas fast i luftbälgen.

Här har även distansröret svetsats på bälgplattan. Längden på distanröret beror på vilken bil man ska ha det på och även hur lågt man vill kunna sänka bilen. Detta fästet är övre infästning till bakaxeln.

 

 

Här kommer några bilder från övre bälginfästning fram. Här kan man utnyttja bultarna som håller övre länkarm/stötdämpare för en praktisk installation. Detta funkar på alla Buick's modeller från 1940 till 1953. Normalt på bilar med stötdämparen inne i spiralfjädern använder man en M12 gängstång fastsatt i centrum på bälgplattan och upp genom övre stötdämparfästet med en bricka och låsmutter överst men på dessa Buick modeller sitter stötdämparen integrerad i övre länkarmen så här fodras andra lösningar.

Här syns dom 2 bultarna till höger på bilden som håller länkarmen och även centrumbulten som fungerar som övre spiralfjäder fäste och länkarms infästning. Jag klippte till en 4 mm plåt och borrade 1/2" frigångshål för dessa 3 bultar.

Sedan svetsas 2 halvcirklar som distanser för bälgplattan i lagom höjd. I mitt fall så är dom 40 mm höga. Jag använder halvcirklar för att komma åt bultarna innifrån som håller bälgen och även för att kunna dra centrumbulten till länkarmen.

Bälgen och luft nippeln kan nu skruvas dit utanför bilen och även luftslangen kan monteras innan man bultar dit hela anrättningen uppe i fjäderbrunnen. Som synes så använder jag 90 graders luftnipplar här. 

Bild på fästet.

Här har bälg och fäste kommit på plats. Se till att en av öppningarna i halvcirkeln jag nämnde tidigare pekar mot framvagnsbalken för att kunna utnyttja dom runda hålen till höger om bälgen i balken att få in verktyg att dra centrumbulten. Notera att jag kört bort en del dökött i fjäderbrunnen så bälgen har gott om plats att expandera.

Allt på plats i framvagnen.

 

Bälgarna där bak är betydligt enklare att montera. Dessa Buick modeller är som gjorda för luftfjädring. Titta själva på bilderna så förstår ni vad jag menar.

Så här ser det ut när spiralfjädern plockats bort från axeln. En rund platta med ett 1/2" hål i centrum.

Här monteras ytterligare en rund 4mm platta med ett 12mm centrumhål som skruvas fast med en M12'a och mutter och därmed ger sig centreringen av bälgen själv. Alltså hamnar bälgen exakt på samma ställe som fjädern suttit innan. Denna extra platta är till för att bälgen ska komma ovanför kanterna som går över axelröret. Slipa även av dessa kanter så dom får en mjuk radie.

Sedan svetsas bälgplattan medan den sitter fast med bulten och muttern. Här är den färdigsvetsad och bultförbandet borttaget. Observera att bälgplattan har en mjuk radie runt ytterkanten!

Sedan bultas bälgen fast genom centrumhålet. Klart!

Här är övre bälgfästet monterat. Höjden på detta blev slutligen 40 mm. och gängstången är M12. Original fjädern sitter monterad med en 1/2" UNC bult i övre fästet och svetsmuttern på ramens översida behöver borras igenom med ett 12mm. borr så att bälgen med fästet kan stickas upp genom ramen och fästas med en M12 låsmutter. Innan man bultar dit bälgen för gott så får man borra hål för luftslangarna upp genom fjäderbrunnen. Montera även gummigenomföringar i hålen för luftslangarna så dom inte skaver mot någon vass kant. Montera sedan luftslangen i nippeln på bälgen och lyft upp paketet och drag fast hela härligheten. Efter detta så väntar klamring av luftslangar och montering av tank, magnetventiler osv.

Jag kände mig tvungen att lyfta ned bilen från pallbockarna för att se stuket. Droppspindlarna gjorde onekligen dom där sista viktiga centimetrarna. Ramen ligger på golvet trots 6.50-16 hjul! Där bak går inte att få lägre utan att däcken tar i skärmarnas undersida.

Bilen är täckt av damm och allt möjligt skit på dessa bilderna men man får en uppfattning av stuket.

 

 

Del 4