Buick41

Buick48

Olds 47

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Augusti 2010

Jag försökte att få liv i den gamla Hydramatic lådan men fick den inte att dra på backen trots oljebyte och seriös invändig rengörning så motor & låda förpassas ut i kylan till förmån för modernare prylar.

   

 

Jag fick tag i en Jagga XJ6 framvagn som visade sig ha rätt spårvidd för montering i Oldsen. (58,5") Dessa framvagnar är dessutom bultade i Jaguarerna via gummibussningar men jag väljer att svetsa in framvagnen stumt. Väljer man att på Jaggavis använda gummibussningar så måste man även tänka på att ta styrknuten från samma bil eftersom den har en bussning som ska ta upp rörelsen som blir vid framvagnsbussningarna. Monterar man framvagnen stumt så behöver man inte bekymra sig om detta. Stora ventilerade skivor, 4-kolvsok och servo kuggstång är ju en bonus. På bilden ovan har jag rensat bort lite onödigt skit som motorfästen, diverse plåtar mm. Denna framvagn kommer från en högerstyrd bil så original kuggstång kan tyvärr inte användas men jag har en Saab 9000 stång liggande som ser ut att kunna funka bra.

 

Det krävs en del ingrepp i ramen för att Jagga balken ska passa. Ramen måste göras smalare vid balkens infästning. Jag har förstärkt ramen med diverse balkar och järn för att den ska hålla sig på mattan under arbetet. Här är bilder steg för steg hur arbetet fortskrider.

 

Jag fäller in 80X40x4 kvadratrör och boxar ramen innan jag skär loss dököttet. Allt detta för att ramen ska bibehålla rätt mått.

    

Nu är det tillräckligt smalt för att passa in framvagnen.

 

Här är framvagnen punktad på plats efter mätning och åter mätning. Balken hamnar ca. en tum högre upp i ramen än originalbalken men bilen blir på detta vis lägre och det är väl smällar man får ta...

 

Efter att kollat så att framhjulen hamnar centrerat i hjulhusen på framskärmarna så kunde jag svetsa färdigt balken i ramen. Nu fattas bara drivpaketet. Jag har en 350/700R4 på gång om allt flyter på som det ska. Lite fantasilös kombination kan tyckas men tillgängligheten och billiga delar får styra. Jag behöver tillverka motorfästen och ha motorn på plats innan jag går vidare med kuggstångens slutgiltiga placering.

 

En styck Cheva 350 med 700 låda införskaffades i veckan som gick. Motorn är en -89'a med Tbi insprutning. Man kan bli mörkrädd för mindre än denna syn av kilometervis med kablar, slangar, givare, Egr ventiler, sensorer, kontaktstycken, databoxar, lambdasonder och fan och hans moster. Efter rensning blev det en hög med skit kvar på marken och det gick till slut att se att det dolde sig en vinkel under all bråte. Nej, det får bli gammal hederlig förgasare istället.

 

Inpassnings arbetet har påbörjats så smått och det är relativt gott om plats även för grenrören. Jag fick fint besök av Foppa med polare idag som precis varit och inhandlat Jonas -47'a Olds. Kul att dom enda 2 exemplaren av denna bilmodell i Sverige vistades på samma gata för ett ögonblick och jag önskar Foppa lycka till med hans Olds.

 

Huvudbromscylinder från -89'a Starcraft med tillhörande bromspedal passar efter lite masserande.

 

Här har slutligen spisen kommit på rätt plats. Jag fick tillverka nya motorfästen och höja paketet 20 mm. pga. utrymmesskäl vid kuggstången.

 

Här har ett Edelbrock Performer insug och en Holley 600 kommit på plats och även en ny vattenpump/fläkt eftersom pumpen på en Tbi motor snurrar på fel håll. En Hei fördelare utan dator styrning fick också plockas dit och nu fattas bara grenrör/headers.

 

Del 3