Buick41

Buick48

Olds 47

Plymouth40

Olds 48

Pontiac49

Olds 40

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Galleri

Gästbok

Länkar 

Träffar

 

 

 

Oktober 2008

Jag har börjat arbeta med att få ned henne på moder jord. Kolla in avloppsröret jag fann när jag kapade upp kardantunneln! Tunneln och förhöjningen under baksätet behöver höjas ytterligare för att tjäna in dom där sista viktiga centimetrarna i fjädrings vägen som Buick glömde ta hänsyn till på 40-talet. Man brukar säga att "less is more" men här är undantaget som bekräftar regeln.

Diffklumpen fick inte plats under golvet så här fick kapas.

Luftintag?

Här har den nya högre kardantunneln svetsats klart.

Nu har hon kommit ned på jorden. Här är alla 4 spiralfjädrarna borttagna och man börjar ana stuket. Jag har även provmonterat Fulton gangster kepan. Den behöver finspacklas och lackas innan slutlig montering.

I dag började jag arbetet med framvagnen. Som jag skrev tidigare så ska jag byta uprightsen ( vetefan vad det heter på svenska, spindelsupport?) mot droppade och behöver därmed demontera spindlarna. Ett ca. 3 cm tjockt lager av gammalt fett och annan bråte fick mejslas bort. Det sitter som berget. Kolla på paralellstaget! Ett riktigt skitjobb med andra ord.

Här ovan syns tydligt att spindeln hamnar ca. 2 1/2" högre upp än mot originalet. King pin bussningarna var rejält slitna med ett tydligt glapp som följd och behövde verkligen bytas. Trodde knappast att det skulle gå att få prylarna så här rena men tjurighet lönar sig ibland. Dessa droppade uprights är tillverkade av "Fatman Fabrication" i Usa och inhandlades från firman "The Night Prowlers" i Lamar, Missouri. Den firman kan verkligen rekommenderas om du vill köpa dessa prylar. Billigare än tillverkaren Fatmans och bara hälften i fraktkostnad.

Spiralfjäderfästet på undre länkarmen är nitad och jag borrade ut dom 2 yttersta nitarna som även håller plåten som genomslagsgummit sitter i.

Här monterar jag en 5 mm. platta med samma form som fjäderfästet och använder dom två yttersta hålen för M10 bultar. Sedan monterar jag två genomgående bultar med distanshylsor mellan det undre fjäderfästet och igenom den övre plattan som även fungerar som bälgfäste. På så vis så gör jag minimal åverkan på originalprylarna och kan enkelt återställa bilen till spiralfjädring och alla original freak blir nöjda & glada.

Sett från sidan.

Ja, bilden talar för sig själv. Struntar man i detta så får man bumpsteer, självsvängning så fort något av framhjulen fjädrar ned i t.ex. ett gupp i vägbanan. Man får värma upp styrarmen körsbärsröd och vinkla ned den lika mycket som sänkningen av spindeln ger. I detta fallet 2 1/2". Sedan måste den svalna sakta. Helst ska man vira in den i folie papper för att få en långsam avkylning. Absolut ingen hastig kylning. Allt enligt "Fatmans" instruktioner. Mycket jobb för 64 mm. sänkning kan tyckas. Frimärkssamlare, golfspelare och andra genuina hobbyutövare har nog svårt att förstå poängen. Man är väl pervers på något sätt som sysslar med detta men något ska man ju göra på fritiden.

 

Del 3