Buick41

Buick48

Olds 47

Plymouth40

Olds 48

Pontiac49

Olds 40

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Galleri

Gästbok

Länkar 

Träffar

 

 

 

Oktober 2008

Jaha, då var det dags igen för en ny följetong om en gammal bil av det ädla märket Buick. Jag ansåg att jag bör göra en ny hemsida för att inte blanda ihop det gamla med det "nya". Länkarna till vänster leder bl.a tillbaka till 1941Buick sidorna.

Här är utgångs ämnet som den såg ut när jag hämtat hem den. En 1948 Buick serie 40 Special som är den korrekta benämningen.

En helt igenom original bil med 6 volt, rak 8'a och 16" diagonaler.

Det minsta man kan säga är att den är höög i originalskick.

Det finns botemedel mot höga bilar t.ex. droppspindlar eller "Dropped uprights" som det heter på äldre bilar med spindelbultar som håller spindeln istället för spindelleder/kulbultar som kom 1957 på Buick. Dessa ger en välbehövlig sänkning av framvagnen med 2 1/2 tum och bibehåller en acceptabel fjädringsväg även om man vill köra lågt.

Luftfjädring eller som en del säger Airride, är inte fel att ha heller. Då kan man ta sig över alla farthinder och jävelskap som dom är så glada över att förpesta tillvaron med nu för tiden. Allt detta ska monteras på 48'an så småningom.

 

Del 2