Februari 2016

Startmotorsolenoiden sprack i gaveln så en ny 12 volts inhandlades från Norrlands Custom.

Skaplig samling av fräna bilar i Dukes Sweden nu.

Någon tidigare ägare har monterat 2,5" droppade uprights (sänkspindlar) men inte brytt sig om att följa efter med styrarmarna. Följden blir att styrgeometrin blir fel & bilen drabbas av Bumpsteer eller självsvängning vid fjädringsrörelser vilket jag tydligt märkte vid provkörning. Jag tillverkade en enkel fixtur där styrarmarna bultades ihop i infästningshålen och med ett stopp 2,5" från ursprungligt hål för styrlerden och sedan värmdes hela härligheten med gaslågan och bockades om mot stoppet. En nog så viktig detalj i sammanhanget är att styrarmarna måste svalna mycket långsamt för att motverka sprickbildning i materialet och bäst är att slänga in dom i en ugn med 300-400 grader ett par timmar för att sedan långsamt låta dom svalna.

Nu passar allt betydligt bättre och efter Toe-in justering så går bilen spikrakt.

Jag testade med 205/70-15 däck bak för ett lägre stuk men bilen varvade fruktansvärt med sin 4.10:1 utväxling i axeln. Jag hade sedan tidigare en 3.23:1 utväxling liggande & den kom väl till pass nu. En packning klipptes till & sedan monterades hela härligheten i banjon. Alla Pontiac diffar från 37-56 passar rakt in, 10-splinsade drivaxlar på alla. Men medbringaren till kardanen får man flytta över från originaldiffen men den passar bra den med!!!

Motorn fick sig en utvändig uppfräschning.

"Dukes World Wide" Bästa gå bort T-shirten....

Två 49'or Pontiac på gatan. Herr Holmberg var på besök med sin Streamline.

Firestone 6.70-15 diagonaler med original Sombrero kapslar som pimpats lite med center bullets.

I dag var det dax för reg. besiktning av 49'an hos SBP i Växjö & det avlöpte utan dramatik. Händelsen firades med några Maltdrycker på kvällen...

Dukes Sweden har sin första medlemsträff i Vadstena den 18 Juni.

En lineup framför Kalmar slott med några bilar från Dukes Sweden.

Pontiacen är ev. till salu.

Några rader om 49'a Pontiacen. Modellen är den sällsynta Club Coupe vilket betyder att taket är kortare & skuffen längre än en vanlig 2 dörrars sedan. Vidare så är det Matching numbers dvs. original motorn från fabriken som är en sidventil sexa med treväxlad rattkrycka. Bilen har Fatman dropped uprights (droppspindlar) & skivor fram. 3 tums sänkblock bak annars är chassit original förutom att bakaxelutväxlingen är bytt från originalets 4.10.1 till landsvägsvänlig 3.23:1. Elsystemet är ombyggt till 12 volt med en sprillans ny Delco växelströms generator. Bilen kan fås med originalfälgar med Firestone 6.70-15 som på bilderna eller med Supremefälgar med 215/75-15 däck fram & plåtfälgar bak med sprillans nya 205/70-15 däck. Valet är ditt! Mitt lägsta pris som den står nu är 150 000Skr. Blir den inte såld så är vintern räddad i garaget... då blir det luft runtom!

Some text about the -49 Pontiac. The model is the very rare Club Coupe witch means shorter roof and longer trunk compare to a standard 2 door sedan. The car is matching number with the stock flathead 6 and three on the tree from factory. The car has Fatman dropped uprights and disk breaks in front and 3" lowering block in rear otherwise the chassie is stock except the rear gear ratio who is now 3.23:1 compared to the original 4.10:1. In other words, a way more highway friendly gear ratio. The car now run on 12 volt with an brand new Delco alternator. You have the opportunity to choose either stock steel rims with Firestone 6.70-15 bias ply tire as in the pics or Astro Supreme rims with 215/75 radial tire in front and steelrims with brand new 205/70-15 tire in rear. My lowest price as it is right now is 150K Skr otherwise the car will got a full four corner airride the coming winter!

 

Bilen är nu såld!

 

 

 

  Del 5

Fortsättning följer....