1948 Oldsmobile

Tidigare bilar

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Oktober 2014

Montering luftfjädring

Från början hade jag tänkt mig att köra med statisk fjädring för en gångs skull men man kan ju alltid ändra sig... Visserligen åker jag på att konvertera till 12 volt men det är smällar man får ta!

Bilen upplyft med bakre spiralfjädrar borttagna för att kolla hur lågt man kan gå utan att börja kapa i ram och golv. Som synes kommer man en bit ändå. Tanken är att bara montera bälgar bak i detta skede sen får man se i framtiden om det även blir fram. Karossformerna på dessa bilar framhävs med en sk. "speedboat stance" vilket innebär lägre bak än fram.

Här kommer bild & text som visar hur man relativt enkelt monterar airride bak på en gammal Oldsmobile.

Undre spiralfjäderfäste sitter med en lång vänstergängad 9/16" bult från undersidan av 2-länken.

 

Jag satte upp bulten i svarven och gängade om överdelen till 1/2" och längst ut till 3/8" som är samma gänga som luftbälgarna har. Sedan svetsades en 16 mm hög 1/2" gängad hylsa fast enligt bilden ovan för att få ett fungerande bultförband. 

 

Över detta svetsades sedan en rund platta med en rördistans för att komma över den 16 mm höga 1/2" hylsan som svetsades tidigare. Denna platta har ett frigångshål för 3/8" gängan på bulten som på detta viset även fungerar som undre fäste för luftbälgen. På detta viset får man luftbälgarna garanterat centrerade i fjäderbrunnarna. 

 

På bilden ovan syns min hemkörda luftbälg i plåt monterad. Bra att ha i stället för en riktig bälg när man svetsar och slipar i närheten och den funkar även som mall vad gäller höjden då den ligger ca. 5 mm över absoluta min måttet som bälgtillverkaren rekomenderar. En luftbälg får aldrig bottna om den inte har inbyggda bottningsklackar vilket så vitt jag vet endast Slam specialties luftbälgar har.

Ett extra hål för luftslangen fick borras längst upp i fjäderbrunnen intill centrumhålet. Övre distanser för bälgarna. Dessa är bara 25 mm höga för att bälgarna ska få plats utan att bottna.

Jag har inte fått hem alla delar till luftfjädringen ännu så jag passade på att konvertera elsystemet till 12 volt. 

Luftbälgar och kompressorer har kommit och nu väntar jag på ventiler och lufttank.

Bälgarna bak på plats. Viair 480C kompressor.

En 2,5 gallon tank räcker bra om man bara har bälgar bak. Två fyll och två dump ventiler behövs för luftfjädring bak och även ställbara flödes vakter för att få ned hastigheten. 

Allting monterat i skuffen och testkört.

 

Del 5