1948 Oldsmobile

Tidigare bilar

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

 

Augusti 2014

Det hela började med att jag satt och slöläste några annonssidor på nätet då denna dök upp. Jag hade precis sålt min 40 Plyma kupa och stålarna brände i fickan och habegäret växte sig starkare vart efter timmarna gick. Jag ringde upp ägaren Janne och vi kom överens om att jag skulle boka en enkelbiljett hos Sj för en tågtripp till Gävle. Sagt och gjort, en bokning fixades på nätet och min inbyggda skepsis mot allt vad Sj's tidtabeller heter gjorde mig inte lugnare...

Dessa båda bilder som Janne lagt ut i annonsen fick mig att totalt kapitulera. En 1948 Olds Dynamic 76 helt original med en sidventil 6'a och Hydramaticlåda.

Resan tog sin början här vid Emmaboda järnvägsstation kl. 05.10 och konstigt nog kom tåget vid utsatt tid? Efter byte i Alvesta gick nästa tåg mot Stockholm och även det i tid... efter att tillbringat 40 minuter med att bl.a. fikat vid centralstationen i kungliga hufvudstaden så tog nästa tåg vid för vidare transport till Gävle. Behöver jag skriva att det gick enligt tidtabell? Under sker tydligen ibland... Janne mötte upp vid stationen i Gävle med sin Cadillac modell nyare/mindre och vi åkte till hans verkstad.

Dessa trevliga skutor var det första jag såg när pärleporten öppnades. Halleluja, man kan bli religös för mindre än detta...

 

En frän 31'a A-Ford kupa var nuvarande projekt.

Sedan åkte vi hem till Jannes bostad för att slutföra banköverföring mm. och där stod det fler läckerheter...

Skitfrän Ford pickis kustom! Notera vägskylten bakom Forden...

 

Här har jag påbörjat hemfärden till Rävemåla. Bilen gick kanonfint hela vägen hem och Hulahula slynan juckade sig igenom dom ca 68 milen hem...

Hemma igen vid garaget efter en trevlig resa.

Inredningen är i minst sagt gott skick och är nog inte så gammal.

Bilen gick fint i 90-100 km/h och enligt uppgifter från Amerikanska Oldsmobile klubben så hade dessa Olds 76'or en utväxling på 3.9:1, detta om dom är utrustade med Hydramatic automatlåda vilket denna är och med manuell låda hade dom 4.45:1. Enligt samma källor hade Olds 66/68'or med Hydramaticlådor 3.63:1 i utväxling vilket tar ned varvet en del vid landsvägskörning. Jag hade en gammal Oldsaxel liggande från just en modell 66 med Hydralåda och spänningen var total när jag slet ut diffklumpen och upptäckte stansningen på kronhjulet 40 11 vilket just betyder 3.63:1. Flax kallas det!

 

 

Del 2