1947 Pontiac Streamliner

Februari 2018

Jag gjorde en liten inventering av mina airrideprylar och hittade 8 st Smc magnetventiler, 2 st Firestone rullbälgar och 2 st konvolutbälgar. Något av detta borde kunna hamna på 47'an i framtiden. Har även ett ventilblock av Accuairtyp med 8 ventiler inbyggda och på min -40 Olds har jag ett likadant vilket funkar skitbra.

Ventilblock av Accuairtyp & pensionerad 3-gallon uppfuckad lufttank som kanske kan komma till nytta i Pontiacen.

Plötsligt händer det! Efter närmare 6 månader så kom den gamle Indianen till Rävemåla.

Lite godsaker i form av ett par gangsterkepor, Bf Goodrich white wall diggisar & lite andra prylar låg snyggt packeterade i bilen.

Även rutlisterna som saknades runt bakre sidoruter fanns med i bilen. Jag fick ett tips & lyckades köpa dom på E-bay.

 

Den fruktade High Performance rakåttan går redan på 12 volt. Inredningen är överraskande bra & bör vara relativt ny!

 

Servostyrning är inte fel!       Kromtyngd Dieterich sunvisor på plats.

Fenderskirtsen provas in.

 

 

 

 

På plats i sitt nya hem tillsammans med -40 Olds kupan.

Dax för lite sänkning. Nitarna i undre bärarm som håller undre fjäderskålen borras ut. Först med 5mm borr sedan stegvis större & avslutas med ett 10,5 borr.

Fjädern trillar ut så fint... Fjäderskålen monteras sedan med M10 bult av 12.9 kvalitet & låsmuttrar. I överkant sitter fjädern centrerad med en invändig styrning.

Jag kapade 1 1/2 varv på fjädern & det visade sig bli lagom för att mina Firestone 8.20-15 ska gå fritt i framskärmarna.

Bak blir det 4" block.

Double action bensin/vaccumpumpen behövde nya membran & backventiler.

Bilen saknade hastighetsmätare vid köpet men turligt nog fick jag tag i en som nu snyggas till.

Stuket blev betydligt bättre med en 4,5" sänkning bak & ca 3" fram.

Tog ut båda två & tvättade av dom idag.

 

 

Fortsättning följer....