Tidigare  byggen

40 Plymouth

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

                         

Jag fick bygga om kardan axeln eftersom Cherokee axeln har helt annat knutkors. Jag svarvade en rörhylsa med presspassning

Länkarmarna är justerbara i bakänden för att kunna finjustera axeln i längsled & även möjlighet att justera piniongvinkeln på axeln så den lirar ihop med Kardan/växellådan.

Som synes på bilderna så har jag lagt svetssömmar på baksidan av axelröret vid alla insvetsade fästen för att motverka att axeln slår sig & blir skev. Dessa motsvetsar ser till att lika mycket värme tillförs på "andra sidan" av axelröret för att bibehålla rakheten.

Nyrenoverade bromsar på Cherokee axeln. Bensintanken sitter lågt på denna bilmodell så jag blir tvungen att höja skuffgolvet så tanken hamnar högre upp nu när arslet kommer ned på backen. Jag återanvänder skuffgolvet med dess förstyvningsveck då plåten är frisk men det hamnar 4" högre upp...  

Operation höjd skuff påbörjad men då tog gasen till svetsen slut... Jag funderar på att låta stansa några rader gälar i huven.

Skuffen svetsad & primad. Lite luftfjädringsprylar som väntar på att installeras. Jag kör vidare med Airlift Dominator bälgar då jag tycker dom är suveräna. Detta är fjärde bilen jag använder dessa bälgar på & jag har aldrig haft några problem med dom. Denna gång ska jag bara ha luft bak så en 3 gallon tank räcker gott & väl.

Som vanligt åker man på att höja kardantunneln när man brutalsänker. Karosserikitt över svetsskarvarna.

Hyllor för tank & luftkompressor tillverkade & monterade. Kompressor stativet är monterat med vibrationsdämpare för att få kompressorn så tyst som möjligt. Original lådan skrapar duktigt när man växlar mellan 2'an & 3'an så 48'a lådan på fotot ska dit istället. Ny lamell & uttrampningslager fick jag med bilen vid köpet.

Bälgarna, slangarna, magnetventilerna, kompressorn & elen på plats. Jag har även lagt i isolermattor i skuff & kupe' golvet.

Blir en jävla massa slangar & sladdar trots airride endast bak..... Jag använder en liten 3 gallon tank med en tryckströmbrytare som slår av kompressorn vid 125 Psi.

Här har även mellanväggen bakom baksätet kommit på plats. Jag har försökt gömma prylarna så gott det går i utrymmet mellan ram-bryggan och mellanväggen.

Del 5